Nowości  Samoloty pasażerskie    
 


Samoloty pasażerskie > Popyt na 28 tys. samolotów pasażerskich w ciągu najbliższych 20 lat

2012-09-05 Popyt na 28 tys. samolotów pasażerskich w ciągu najbliższych 20 lat

Europejski producent samolotów pasażerskich Airbus przewiduje, że w ciągu najbliższych 20 lat do obsługi ruchu lotniczego na świecie będzie potrzebnych ponad 28 tys. nowych samolotów pasażerskich.

Ponad 10 tys. samolotów pasażerskich ma zostać zastąpionych nowszymi, bardziej wydajnymi modelami

Według najnowszej, globalnej prognozy rynku lotniczego (Global Market Forecast, GMF) przygotowanej przez firmę Airbus, w latach 2012-2031 popyt na samoloty pasażerskie i towarowe wzrośnie do 28 200 maszyn, wartych niemal 4 bln dolarów amerykańskich. Prognoza potwierdza wyraźny trend przyspieszania dostaw nowych samolotów. 27 350 maszyn z tej puli to samoloty pasażerskie o wartości 3,7 bln dolarów.

Ruch pasażerski w ciągu najbliższych 20 lat będzie rosnąć w tempie 4,7% rocznie. W tym czasie ok. 10 350 samolotów będzie zastąpionych nowymi, wydajnymi modelami. Do 2031 roku flota samolotów pasażerskich na świecie wzrośnie o 110% - z nieco ponad 15 550 maszyn obecnie do ponad 32 550 samolotów. W tym samym okresie flota samolotów towarowych ulegnie podwojeniu - z 1600 do 3000 samolotów.

W ciągu najbliższych 20 lat ponad połowę całego wzrostu ruchu lotniczego generować będą gospodarki wschodzące. Czynnikiem napędzającym rozwój podróży lotniczych na świecie będzie także rosnąca urbanizacja oraz podwojenie liczebności światowej klasy średniej do 5 mld osób. Do 2031 roku przybędzie także o połowę megamiast, których będzie na świecie 92 i ponad 90% światowego ruchu lotniczego będzie odbywać się pomiędzy tymi miastami, uwzględniając połączenia bezpośrednie lub tranzytowe.

"Niezależnie od wzrostu międzynarodowego ruchu lotniczego, w 2031 roku cztery rynki na świecie dominować będą pod względem połączeń krajowych - USA, Chiny, Europa Zachodnia i Indie. Będą one stanowić jedną trzecią całego ruchu globalnego. Za 20 lat krajowy ruch pasażerski w Chinach prześcignie przewozy pasażerskie w obrębie USA i będzie największy na świecie. Lotnictwo ma nie tylko istotne znaczenie dla handlu międzynarodowego, zaczyna być ważne także dla gospodarek krajowych." - powiedział John Leahy, dyrektor operacyjny Airbusa ds. klientów.


John Leahy (zdjęcie: Airbus)

35% wszystkich dostaw nowych samolotów trafi do krajów Azji i Pacyfiku, w następnej kolejności największymi rynkami zbytu będą Europa i Ameryka Północna (po 21% wszystkich dostaw). W ujęciu wartościowym największym rynkiem są Chiny, za nimi zaś plasują się USA, ZEA i Indie.

Do 2031 roku dostarczonych zostanie ponad 1700 bardzo dużych samolotów pasażerskich (VLA, oferujących ponad 400 miejsc na pokładzie, jak np. Airbus A380) o wartości 600 mld dolarów. Z tej puli 1330 maszyn to samoloty pasażerskie o wartości ok. 500 mld dolarów (13% wartości dostaw samolotów pasażerskich, 5% jednostek). Liderem popytu na samoloty o dużej pojemności są kraje Azji i Pacyfiku (46%), następnie Bliski Wschód (23%) i Europa (19%).

W segmencie samolotów szerokokadłubowych (oferujących od 250 do 400 miejsc na pokładzie), jak Airbus A330 i Airbus A350 XWB, dostarczonych zostanie ok. 6970 nowych maszyn pasażerskich i towarowych o wartości ok. 1,7 bln USD. Z tej puli 6500 maszyn to samoloty pasażerskie o wartości 1,6 bln USD (44 procent wartości dostaw samolotów pasażerskich i 24% wg liczby samolotów). Największy popyt na te samoloty odnotowano w krajach Azji i Pacyfiku (46%), Europie (17%) i w Ameryce Północnej (13%).

W segmencie samolotów wąskokadłubowych w ciągu następnych 20 lat dostarczonych zostanie niemal 19 500 maszyn o wartości ok. 1,6 bln USD, co daje 43-procentowy udział w rynku wg wartości i 71-procentowy wg liczby jednostek. Jedna trzecia wszystkich dostaw trafi do krajów Azji i Pacyfiku, 25% do Ameryki Północnej, a 22% - do Europy. Ok. 30 procent wszystkich dostaw w tej kategorii zrealizowanych zostanie na zlecenie tanich przewoźników.

Samoloty pasażerskie na serwisach społecznościowych: