Nowości  Samoloty pasażerskie    
 


Samoloty pasażerskie > Pierwszy lot Dreamlinera w przedłużonej wersji 787-9

2013-09-17 Pierwszy lot Dreamlinera w przedłużonej wersji 787-9

Po raz pierwszy w przestworza wzbił się Boeing Dreamliner 787-9 rozpoczynając tym samym kompleksowy program lotów testowych prowadzący do certyfikacji i rozpoczęcia dostaw w połowie 2014 roku.


Boeing Dreamliner 787-9 (grafika: Boeing)

Pierwszy lot trwał 5 godzin i 16 minut. Samolot wystartował o godzinie 11:02 czasu lokalnego z lotniska Paine Field w Everett w stanie Waszyngton i wylądował o godzinie 16:18 na lotnisku Boeinga w Seattle.

"Dzisiejszy pierwszy lot jest bardzo ważnym wydarzeniem dla naszego zespołu oraz partnerów. Jesteśmy niezwykle dumni, że nasi klienci będą latać 787-9 i z niecierpliwością czekamy na dostawę pierwszego samolotu dla Air New Zealand w przyszłym roku." - powiedział Ray Conner, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes.

Podczas lotu starszy pilot projektu 787-9 Mike Bryan oraz główny pilot programu 787 Randy Neville polecieli w kierunku północnym osiągając wysokość 20 400 stóp (6 218 metrów) i prędkość 250 węzłów, czyli około 288 mil (463 km) na godzinę - parametry typowe dla pierwszego lotu. Podczas gdy piloci Bryan i Neville testowali systemy i strukturę samolotu, urządzenia zamontowane na pokładzie przesyłały w czasie rzeczywistym dane do zespołu testowego w Seattle.

"787-9 to świetny odrzutowiec. Chcieliśmy nim lecieć jak najdłużej. Poszło bardzo dobrze i tym lotem dużo osiągnęliśmy." - powiedział Mike Bryan.

Do pierwszego Dreamlinera 787-9 napędzanego przez dwa silniki Rolls-Royce Trent 1000, dołączą wkrótce dwie kolejne maszyny, z których jedna będzie wyposażona w silniki General Electric GEnx. Samoloty te są w końcowej fazie montażu w fabryce Boeinga w Everett.

W ciągu najbliższych miesięcy flota nowych Dreamlinerów 787-9 zostanie poddana wielu testom w różnych warunkach w celu potwierdzenia ich bezpieczeństwa i niezawodności.

Dreamliner 787-9 rozszerza rodzinę samolotów 787, dając liniom lotniczym możliwość zwiększenia liczby pasażerów na trasach utworzonych dla 787-8. Dreamliner w wersji 787-9 ma przedłużony kadłub o 20 stóp (6 metrów) w porównaniu do 787-8. Dreamliner 787-9 będzie mógł przewozić 40 dodatkowych pasażerów.

Nowy Boeing 787-9 wykorzystuje projekt 787-8, oferując pasażerom udogodnienia takie jak duże przyciemniane okna, większe schowki na bagaż podręczny, nowoczesne oświetlenie LED, większą wilgotność i wyższe ciśnienie w kabinie, czystsze powietrze oraz spokojniejszy lot.

Prace Boeinga nad dostarczeniem nowego 787-9 dla Air New Zealand idą zgodnie z planem. Dwudziestu pięciu klientów z całego świata zamówiło 388 samolotów 787-9, co stanowi 40 procent wszystkich zamówionych 787.

Samoloty pasażerskie na serwisach społecznościowych: