Samoloty pasażerskie |
||
Nowości Samoloty pasażerskie |
Samoloty pasażerskie > Boeing 747 Jumbo Jet Boeing 747 Jumbo JetBoeing 747 Jumbo Jet to szerokokadłubowy odrzutowy samolot pasażerski produkowany przez amerykańską firmę Boeing.
Mało znanym faktem jest, że Jumbo Jet ma wojskowy rodowód. Najbardziej rzucająca się w oczy cecha tego giganta, czyli charakterystyczny "garb", to właśnie ślad wojskowych korzeni. Jumbo Jet bowiem wywodzie się z projektu ciężkiego wojskowego transportowca, który miał mieć otwierany dziób - tak, aby do wnętrza można można było wtaczać ładunki (np. czołgi).Dlatego kabina pilotów umieszczona została na kadłubie. W wersji dla pasażerów pozostano przy tym układzie. Wynikało to nie tylko ze zobowiązania się Boeinga do szybkiego dostarczenia samolotów dla linii Pan Am, ale także z tego, że spodziewano się rychłego nastania ery pasażerskich samolotów naddźwiękowych. Jumbo Jety stałby się wtedy przestarzałe - przebudowane miały być na transportowce, wracając niejako do korzeni. Jak wiemy era nadźwiękowych masowych podróży lotniczych nie nadeszła, zaś pasażerskie Jumbo Jety produkowane są po dziś dzień! Boeing 747 Jumbo Jet do 2007 roku był niemal przez 40 lat największym seryjnie produkowanym samolotem świata. Zdeklasowany został przez europejskiego konkurenta, dwupokładowy samolot Airbus A380. ![]() Klasa biznes w "garbie" Jumbo Jeta (grafika: Konstantin von Wedelstaedt, GFDL 1.2) Długi, dolny pokład ciągnie się od nosa kadłuba aż do ogona. U góry zaś za kabiną załogi w "garbie" znajduje się krótszy, górny pokład. W pierwszych wersjach samolotu nie było tam jeszcze foteli pasażerów, a jedynie bar. Jumbo Jet komercyjne loty pasażerskie wykonuje od 1970 roku aż do dnia dziesiejszego. Wprowadzenie go do służby zapoczątkowało w historii światowej komunikacji lotniczej nową erę - tani, masowy transport pasażerów na trasach międzykontynentalnych. Do dziś wyprodukowano ponad 1,5 tys. tych samolotów - zarówno w wersji pasażerskiej jak i transportowej, w 3 kolejnych coraz nowocześniejszych wersjach (dłuższy kadłub, nowe silniki, materiały kopozytowe, poprawione skrzydła, niższe koszty eksploatacji). Najpopularniejsza pasażerska wersja Boeinga 747-400 pomieścić może 416 pasażerów w typowej konfiguracji 3 klas podróży, lub do 660 pasażerów w najgęstszym układzie tylko klasy ekonomicznej. Najnowsza, obecnie produkowana, wersja 747-8 pomieścić może 467 pasażerów w typowej konfiguracji 3 klas podróży.
|